انتقاد روزنامه اصولگرا از «جمعه سیاه»
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۵۵۰۲
به گزارش صدای ایران،روزنامه جوان در ادامه نوشت: شاید این روزها واژه بلک فرایدی به گوشتان خورده باشد، آخرین جمعه ماه نوامبر که در کشورهای غربی و به خصوص امریکا روز به صدا درآمدن زنگها برای شروع خرید کریسمس با تخفیفهای بالا محسوب میشود. امسال نیز همزمان با حراج سراسری در دنیا، سایتهای ایرانی هم دست به خلاقیت زدند تا مثلاً اجناس خود را با حراج و تخفیف بالا به فروش رسانند، اما فارغ از بیماهیتی این روز در اواسط سال شمسی در کشور ایران که حداقل میتوانست در یک خوشسلیقگی، آخرین هفته شمسی در کشورمان برگزار شود، حجم انتقادات مختلف از سوی خریدارانی است که با گذشت دو هفته از برگزاری این حراج در ایران همچنان در فضای مجازی و گوش به گوش ادامه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اصل ماجرا از تخفیف جهانی بلک فرایدی شروع شد و باز هم فروشگاههای ایرانی بهخصوص فروشگاههای اینترنتی به تقلید از سایران وارد میدان شدند و هفته اول آذرماه (3 و 4) به اصطلاح حراج بزرگ در ایران را به اسم «حراجمعه» راه انداختند، اما از آنجایی که هیچ گربهای محض رضای خدا موش نمیگیرد، آثار این خلاقیت منفعتطلبانه هر روز بیش از قبل نمایان میشود. هر چند که بهرغم تبلیغات وسیع و گسترده در اینباره، ضعف فنی و پشتیبانی درگاههای اینترنتی در این مسیر، بسیاری از مردم را بدبین کرد و از همان ابتدا خود را کنار کشیدند، اما در این میان همچنان جمعیت کثیری وجود داشتند که پا برجا منتظر آغاز این حراج بودند. حراجی که بیشتر از آنکه به تخفیف نزدیک باشد به گرانی شباهت داشته است و کلاهبرداری فاحش این فروشگاههای اینترنتی علاوه بر انتقاد کاربران فضای مجازی به طنز اجتماعی هم تبدیل شده و عدهای معتقد هستند، به اسم حراج، اجناس بنجل و بیکیفیت را به بالاترین قیمت به مردم غالب کردهاند.
دیرکرد تحویل اجناس، کیفیت پایین و شرح دروغین مشخصات کالاها
یکی از خریداران این حراج با ارسال تصاویر خرید محصول خود (کیف چرمی) به «جوان» میگوید: در شرح مشخصات محصول ذکر شده بود، چرم طبیعی از پوست خام جانوران به ویژه گاو، اما آنچه به دست من رسیده است، حتی پلاستیک هم نیست؛ کمااینکه 6 آذر ماه تاریخ ارسال محصول را ذکر کرده بودند، اما بعد از گذشت 10 روز به دست من رسید.
دیرکرد در تحویل اجناس خریداری شده یکی از موضوعات مهمی است که حجمی از انتقادات کاربران را در فضای مجازی به دنبال داشته و در اینباره نوشتهاند: بسیاری از سفارشها هنوز ارسال نشده است و ... به بهانه ترافیک خریداران و ثبت سفارش، امروز و فردا میکند.
یکی دیگر از این کاربران فضای مجازی میگوید: خریدها هنوز نرسیده است، تماس میگیرم و کسی پاسخگو نیست، یک ساعت پشت خط منتظر بودم و درست زمانی که تلفن وصل شد، قطع کردند. حالا لغو درخواست کردم، در حالی که هنوز کالا تأمین نشده، پیامک آمده که امکان لغو وجود ندارد.
بیتعهدی، بیمسئولیتی، عدم پاسخگویی تنها بخشی از اعتراضات خریداران حراجمعه به فروشگاههای اینترنتی است؛ چراکه این عده معتقد هستند از آنجایی که در این مدت میلیونها پول در حساب این فروشگاهها ذخیره شده و در عوض اجناسی تحویل ندادهاند، لذا ظرف این مدت سوددهی میلیاردی هم برای مدیران آن به دنبال داشته است.
حراج گرانفروشی
علاوه بر این موضوع، غیرمنطقی و غیرواقعی بودن قیمت اجناس دیگر موضوعی بوده که در این میان قابل توجه است. تخفیفهای درصد بالای حراجمعه برای کالاها و محصولاتی که قیمت معمول آنها در فروشگاههای دیگر و بدون حراج چه بسا پایینتر هم بوده است. یکی از کاربران نوشته است توپ تعادل پیلاتس 75 هزار تومانی با تخفیف 55 هزار تومان به فروش رسیده است، اما هفته بعد از حراج، همان توپ به قیمت 55 هزار تومان است. البته این روند خوشبینانهترین روند موجود بوده است.
بدون تخفیف 500 هزار تومان، با تخفیف 900 هزار تومان!
همچنین در خلاقیتی دیگر این فروشگاههای اینترنتی با چندین برابر کردن قیمت کالا و محصولات، قیمت به حراج گذاشته را از اصل قیمت هم بالاتر درج کردهاند. برای مثال ... با تخفیف 71درصدی حراجمعه در یک سوییشرت بافت، این محصول را از قیمت معمولی در فروشگاههای دیگر اینترنتی بالاتر به فروش رسانده است. یا اینکه فروش عطر 500 هزار تومانی با درج اصل قیمت 3 میلیون تومان و در نهایت ارائه با تخفیف به قیمت 900 هزار تومان مثال دیگر در این زمینه است. گزارشهای میدانی «جوان» از رصد فضای مجازی و انتقادات کاربران حاکی از این است، بازارگرمی در فروش محصولاتی که اصل آن هم موجود نبوده است بخش دیگری از کلاهبرداری حراجمعهای فروشگاههای اینترنتی بوده است. کمااینکه جمعی دیگر هم به نوع بستهبندی مرسولات سفارشی اعتراض داشتند که به دلیل کیفیت نازل این بستهبندیها محصولات سفارشی آسیبدیده و بعد از اعتراض مرجوعی نیز صفحه کاربر بلاک شده است.
جای خالی نهادهای نظارتی
حالا این حراجمعه ایرانی است که به تقلید از غربیها و امریکاییها طنز گفتاری برخی افراد شده است و در فیلمهای ویدئویی میگویند مردم با درج تخفیف درصد بالا به دلیل بیاطلاعی از اصل قیمت، محصول یا کالا را به قیمت بالاتر از اصل خود خریداری میکنند، اما فارغ از تمسخر طنزپردازان و عصبانیت برخی مردم از بازی فروشگاههای اینترنتی که به اسم حراج، گرانفروشی کردند و در نهایت برای رد گمکنی تعداد محدودی از محصولات قیمت مشخص را در زمان مقتضی به دست خریداران رساندند، فقدان نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی بر عملکرد این فروشگاههای اینترنتی است. بخش دیگری از این ماجرا به پرداخت مالیات این فروشگاههای اینترنتی برمیگردد که باید گفت اگر این فروشگاههای اینترنتی ملزم به پرداخت مالیات نیستند، به طور حتم در کسادی و از بین رفتن رونق بازار فروش محصولات، کالاها و خردهفروشها تأثیرگذار هستند و اگر هم ملزم به پرداخت هستند که هزاران شیوه راه فرار برای آنها وجود دارد، چه بسا که نبود نهاد نظارتی دقیق و البته بیتوجهی به عملکرد سرخود این فروشگاههای اینترنتی باعث شده تا همچون علف هرز رویش داشته باشند.
علاوه بر این امر، تکه دیگر پازل حراجمعه گرانفروشی نظارت نهادهایی است که اقدام به اعطای مجوز به چنین فروشگاههای اینترنتی میکنند که گویا تنها وظیفه خود را همان ابتدا و اعطای خدمات میدانند و بعد از آن سیستم نظارتی تعریف نمیکنند یا لااقل اگر تعریف هم میکنند بهطور حتم خروجی قابلقبولی ندارد.
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۵۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.